Są takie zestawy witamin, które powinny zawsze być przyjmowane razem. Dlaczego? Bo tylko wtedy działają w odpowiedni sposób. Warto więc wiedzieć, że jednym z takim zestawów jest D3 + K2. Braki jednej i drugiej witaminy mogą być bardzo nieprzyjemne dla naszego zdrowia.

Witaminy D3 + K2 – skutki niedoborów

Ocenia się, że w Polsce aż 90% społeczeństwa może cierpieć na skutki niedoboru witaminy D. Odpowiada ona za wiele funkcji w organizmie. W połączeniu z witaminą K2 działa przede wszystkim na kości, zwiększa ich gęstość i zapobiega osteoporozie.

Dlaczego tak wiele osób cierpi na niedobory tych witamin? Są one syntezowane w organizmie, ale w niewystarczającej ilości, aby pokryć całe zapotrzebowanie. Poza tym witamina D syntezowana jest w skórze, ale tylko podczas wystawienie jej na działanie promieni słonecznych do momentu powstawania opalenizny. Melanina blokuje bowiem syntezę witaminy D. Konsekwencje witaminy D są bardzo poważne, mogą objawiać się epizodami depresyjnymi, problemami z drogami oddechowymi, osłabieniem i bólem mięśni, osteoporozą, zapaleniem stawów oraz kości, osłabieniem kości, krzywicą i różnymi chorobami autoimmunologicznymi.

Witamina K wpływa przede wszystkim na krzepliwość krwi, ale zestaw D3 + K2 wpływa na lepsze wchłanianie wapnia, a działanie samej witaminy K2 jest osłabione, jeśli w organizmie występują braki witaminy D.

Suplementacja D3 + K2

Dlaczego warto wybrać suplementy zawierające zestaw witamin D3 + K2? Przede wszystkim dlatego, że są one odpowiednio zbilansowane, a dostarczanie sobie tych witamin w inny sposób jest bardzo trudne w codziennej diecie.

Witamina D3 występuje przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak węgorz, makrela i śledź. W małym stopniu występuje ona w jajkach, mleku czy serze – żeby dostarczyć sobie dzienną dawkę witaminy D3 trzeba by było zjeść 20 jajek każdego dnia! Witamina K2 z kolei występuje w naturalnie fermentowanych produktach. Najbogatszym jej źródłem jest natto, czyli fermentowane nasiona soi, które jednak mają dla nieprzyzwyczajonych do nich osób niezbyt zachęcający wygląd oraz zapach. Mniejsze ilości witaminy K2 znaleźć można w kiszonej kapuście, czy naturalnie produkowanych produktach mlecznych – kefirach, maśle czy białym serze. Muszą to być jednak produkty, które pochodzą z farm, w których zwierzęta wypasane są na twarze, gdyż te produkowane z mleka zwierząt nie jedzących świeżej trawy, mają bardzo niski poziom witaminy K2!

Suplementacja witamin D3 + K2 wydaje się więc najlepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą być pewne, że w ich codziennej diecie znajduje się wystarczająco dużo witaminy D3 oraz K2. Po taki suplement powinny sięgać szczególnie osoby po 40. roku życia, które mogą mieć więcej problemów z gęstością kości.