Suplementacja potasu jak również innych mikroelementów zależna jest od naszego zapotrzebowania, bowiem możliwe jest uzyskiwanie jego optymalnych ilości poprzez dietę, jednak czasami może być niewystarczające. Naturalne uzupełnianie potasu nie jest to jednak łatwe zadanie, bowiem żywność z biegiem lat staje się coraz bardziej uboga w składniki mineralne, a co za tym idzie, suplementacja staje się ważnym elementem działań zapobiegających powstaniu niedoborów.

Przeczytaj również: Dlaczego potas jest ważnym składnikiem naszej diety?

Potas jest elektrolitem niezbędnym dla komórek nerwowych i mięśniowych w tym tych składających się na nasze serce, dzięki czemu mogą one właściwie funkcjonować. Dzienne zalecane spożycie potasu to ilości do 4700 miligramów, jednak większość z nas nie dostarcza ich nawet w połowie, co przyczynia się do sporych niedoborów.

Już niewielkie, ale trwające dłuższy czas niedobory potasu mogą powodować łagodne objawy jak zaparcia, zmęczenie, osłabienie mięśni i skurcze, a u niektórych osób nieprawidłowy rytm serca – zwłaszcza u osób ze słabym sercem. Braki potasu w organizmie mogą być związane z hipokalemią (nadmiernym brakiem potasu), jednak jest ona częstym efektem ubocznym antybiotykoterapii, stosowania leków moczopędnych czy też stanowi objaw poważniejszego stanu chorobowego jak niedoczynność tarczycy czy poważne choroby nerek, których leczenie często opiera się między innymi na suplementacji potasu.

Niedobory potasu pojawiają się często u osób nadużywających alkoholu, a także u osób przechodzących chirurgię bariatryczną, osób z zaburzeniami odżywiania i u chorych na AIDS. Ciężkie przypadki mogą wymagać stosowania potasu dożylnie. Biegunka, wymioty, nadmierne pocenie się to kolejne przyczyny zwiększonych niedoborów potasu.

Wśród źródeł potasu – poza suplementami, warto stawiać na produkty spożywcze takie jak botwina, liście zielonych warzyw, słodkie ziemniaki, melony kantalupa, soczewica, soja, sok pomidorowy, marchew, sok pomarańczowy, sok śliwkowy, owoce awokado, woda kokosowa, banany, mleko, pistacje, kurczak, ryby czy wieprzowina, a także pomidory, rodzynki, suszone morele, masło orzechowe i migdały.

Stosowane bez recepty suplementy i multiwitaminy nie mogą zawierać zbyt wiele potasu, ponieważ nadmiar tego ważnego elektrolitu może być niebezpieczny i wiązać się z niepożądanymi działaniami szczególnie u osób z chorobami nerek. Często może on również reagować z niektórymi lekami jak leki przeciwbólowe, leki przeciwcukrzycowe czy środki przeczyszczające. Suplementy są dobre jako element dobrze zbilansowanej diety, nie należy zatem traktować ich jako główne źródło mikroelementu.