Potas odgrywa niezwykle ważną rolę w regulacji ciśnienia krwi, skurczach mięśniowych, impulsach nerwowych, a także funkcjonowaniu nerek i utrzymywaniu równowagi płynów w organizmie. Jest on elektrolitem, którego większość z nas ma znaczne niedobory. Nazbyt mała ilość potasu w naszej codziennej diecie sprawia, że zaburzona zostaje równowaga elektrolitowa w naszym organizmie, a co za tym idzie pojawić się mogą problemy z prawidłowym ciśnieniem krwi. Niedobory potasu, są ponadto związane z ryzykiem kamicy nerkowej, pojawieniem się osteoporozy oraz udaru mózgu.

Ponieważ potas odgrywa kluczową rolę w regulacji ciśnienia krwi, jest on nieocenionym pierwiastkiem dla zdrowia naszego serca. Możemy zatem skutecznie je wspierać dietą bogatą w owoce i warzywa, które obfitują w ten cenny minerał. Dieta bogata w potas pozwala nawet o połowę zmniejszyć ryzyko udaru. Jak wykazują badania, seniorzy którzy spożywają odpowiednie ilości potasu mają znacznie lepszą masę mięśniową, a to z kolei wspomaga utrzymanie równowagi alkalicznej organizmu, zapobiegając nadmiernej kwasowości i rozpadowi mięśni.

Zdrowie kości to kolejna wartość, jaką gwarantuje odpowiednia ilość potasu w codziennej diecie. Potas wspomaga bowiem zapobieganie osteoporozie, spowalniając demineralizację kości – zwłaszcza u osób starszych. Co ciekawe, większe spożycie potasu przez kobiety sprawia, również że, zwiększa ich szansę na urodzenie syna – kobiety, które urodziły chłopców spożywały średnio 300 mg potasu więcej niż kobiety, które rodziły dziewczynki.

Potas to szereg korzyści zdrowotnych od regulacji poziomu ciśnienia, przez pomoc w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Jest to niezwykły minerał, wspomagający zdrowie układu sercowo-naczyniowego, obniżający ciśnienie krwi i zmniejszający ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Jego właściwości w konserwacji mięśni i kości pozwalają zachować gęstość kości i utrzymać mięśnie w dobrej kondycji. Kwasica powodowana przez niewłaściwą dietę może powodować wydalanie azotu, a potas pozwala przeciwdziałać jej skutkom.

Poza suplementami, warto spożywać potas w postaci fasoli i innych roślin strączkowych, cennym źródłem potasu są również zielone warzywa liściaste, owoce awokado, pomidory, ziemniaki itp. Warto jednak stawiać na najwyższej jakości produkty, które na skutek przetworzenia nie utraciły tego cennego pierwiastka.

Może cię zainteresować: Komu szczególnie potrzebna jest suplementacja potasu?